Ministrul Dan Şova s-a întâlnit cu sindicatele feroviare

Scris de Administrator. Posted in Feroviar - Actualitate feroviara

Banii sunt principala piedică în rezolvarea problemelor din sistemul feroviar

dan sova ministrul transporturilor

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, s-a întâlnit marţi, 25 martie, cu conducătorii federaţiilor sindicale din sistemul feroviar şi directorii companiilor feroviare, pentru a discuta probleme de natură administrativă, cu care se confruntă salariaţii.

 

La întâlnirea de marţi au fost prezenţi directorii companiilor feroviare CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă, directorii adjuncţi ai acestora, directorul AFER, secretari şi subsecretari de stat, pentru ca împreună să rezolve din problemele ridicate de salariaţii care lucrează la calea ferată.

Sindicatele au cerut aprobarea cât mai rapidă a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2014, la companiile feroviare, fără de care legea nu permite negocierea noului Contract Colectiv de Muncă. Actualul CCM expiră luna viitoare şi sindicatele au cerut majorări substanţiale la capitolul venituri salariale, pentru recâştigarea drepturilor pierdute în anii anteriori. Ministrul Şova a răspuns că problema suplimentării bugetului este la Ministerul Finanţelor şi necesită consultarea sa. Din cauza neaprobării bugetului la timp nu se pot efectua licitaţiile pentru achiziţii publice, necesare reparării infrastructurii feroviare şi nu se pot cheltui nici măcar acei bani puţini alocaţi pentru mentenanţă.

O altă problemă care macină salariaţii feroviari este revenirea la facilităţile de călătorie consacrate pentru feroviari, autorizaţii şi permise de călătorie gratuită, drepturi tăiate în guvernarea Boc şi nerefăcute de actualul Guvern. După ce a întrebat „cum este în alte ţări? ministrul a răspuns că este posibil acest fapt doar dacă nu necesită cheltuieli suplimentare.

Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă este alt subiect abordat de sindicate, aducând ca argument faptul că nu s-au mai făcut dotări încă de pe vremea lui Necolaiciuc (frigidere, aparate de aer condiţionat, centrale termice, apă de băut, grupuri sanitare etc.). Sunt locuri de muncă unde salariaţii lucrează în frig sau nu au surse de apă potabilă, au grupuri sanitare insalubre sau primesc echipament de muncă de proastă calitate.

Sindicatele acuză scoaterea din sistem a spitalelor CFR şi trecerea lor în subordinea Ministerului Sănătăţii, în paralel cu autorizarea unor unităţi sanitare de garsonieră pentru a efectua examenele medicale şi psihologice, cu toate că cele mai multe nu au dotările necesare şi nici medici suficienţi. Aici a fost acuzat şi secretarul general adjunct din minister, Cristian Marinescu, care a prelungit valabilitatea avizelor medicale şi psihologice până la 1 mai 2014, fără să se gândească ce se va întâmpla cu cei aproximativ 6 000 de salariaţi, care după 1 mai nu mai pot fi primiţi la serviciu. Pentru evitarea unui blocaj în sistem s-a promis o rezolvare în cursul lunii aprilie.

Sindicatele de la CFR Marfă se opun acordului încheiat cu FMI, care prevede disponibilizarea a 2 500 de salariaţi, fără să se arate cum s-a ajuns la această decizie şi fără consultarea sindicatelor. În urma unor studii sindicatele au ajuns la concluzia că nu trebuie concediaţi mai mult de 700 de salariaţi pentru a rentabiliza compania.

La capitolul CFR Călători domnul ministru a aflat cu surprindere că pe infrastructura interoperabilă circulă şi operatori privaţi, arătând că nu este normal să se facă concurenţă companiei de stat pe o infrastructură de stat.

Au mai fost discutate măsurile luate de minister privind trecerea unor linii ferate în infrastructura neinteroperabilă, cererea sindicatelor de a participa la şedinţele Consiliului de Administraţie din companiile feroviare, dar şi posibilitatea alocării unei părţi din acciza la carburant, care se va aplica de la 1 aprilie, pentru infrastructura feroviară. Cele mai multe probleme au fost doar luate la cunoştinţă de ministru şi a promis o nouă întâlnire în curând, pentru a vedea ce se poate rezolva.

Citiţi şi:

Rugăm chinezii să ne construiască linii ferate

Traficul feroviar pe podul Calafat-Vidin începe în curând

Pe podul Calafat – Vidin vor circula trenuri de pasageri

Comenteaza acest articol ()